04 Ogos, 2008

SEJARAH PENUBUHAN KKETRU



SEJARAH PENUBUHAN KKETRU


Kelab Kompang EZHAR Taman Rambai Utama (KKETRU), Melaka Tengah, Melaka bernombor pendaftaran 0304-09-MEL telah ditubuhkan pada Ogos 2004 bersamaan 1425H bertempat di Lorong RU5. Guru yang mengajar Seni Ezhar ialah Encik Juhairi Bin Ahmad Salleh dengan jumlah keahlian seramai 20 orang. Selain dari Cikgu Juhairi, KKETRU juga telah mendapat ilmu kesenian EZHAR dari Cikgu Yak’mat Bin Jalil . Setelah usia KKETRU menjangkau sembilan bulan, maka tanggal 21 Mei 2005 ianya telah di lancarkan dengan rasminya oleh yang berbahagia Sidang Jamil Bin Manap, Pengerusi JKKK Tanjung Minyak, Melaka. Bermulanya dari situ, KKETRU telah berkembang dan dikenali ramai sehingga mendapat banyak jemputan untuk majlis-majlis keramaian. KKETRU juga seringkali di undang untuk membuat persembahan di hotel-hotel sekitar Bandar Melaka dan luar Negeri Melaka.


Awal tahun 2009 KKETRU telah mendapat kelulusan daripada Pertubuhan Malaysia dengan nombor pendaftaran ‘0304-09-MEL’ serta melancarkan lawan web iaitu kketru@yahoo.com / www.kketru.blogspot.com.


Pada tahun 2006, KKETRU telah menyahut cabaran memasuki pertandingan Kompang Khas sempena Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Melaka 1427H anjuran Jabatan Agama Islam Melaka. Dalam pertandingan itu KKETRU telah menjadi Juara buat julung kalinya. Selain dari itu KKETRU telah mengambil bahagian dalam perbarisan Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Melaka 1427H dan mendapat tempat kedua dalam kategori kompang.


Pada tahun 2007 & 2008, sejarah berulang kembali apabila KKETRU telah dinobatkan sekali lagi sebagai Juara Kompang Khas. KKETRU juga telah dinobatkan sebagai juara dalam perbarisan Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Melaka 1428H. Selain daripada pertandingan kompang Sambutan Maulidur Rasul, KKETRU juga turut memeriahkan Karnival Jom Heboh anjuran TV3 di MITC Melaka 2008 dengan menjuarai Cabaran Raja Kompang Harian Metro. KKETRU juga telah memartabatkan Parlimen Tangga Batu dan DUN Paya Rumput dengan menjuarai Pertandingan Kompang Terbuka Melaka sempena Pesta Sungai Melaka 2008. Pada awal Mac 2009 KKETRU telah sekali lagi menjuarai Pertandingan Kompang Khas dan Naib Juara Perbarisan Kategori Kompang sempena Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Melaka 1430H/2009M.


Buat julung kalinya pada tahun 2008 KKETRU telah terlibat dalam Perbarisan Sambutan Hari Kebangsaan ke – 51 Tahun Peringkat Negeri Melaka bersama-sama Pasukan EZHAR Gabungan Negeri Melaka. Sepanjang Tahun 2006, 2007 & 2008 pelbagai aktiviti telah dijalankan demi menjaga kebajikan dan kepentingan ahli-ahli KKETRU.


Sehingga ke hari ini, jumlah keseluruhan Ahli-ahli KKETRU meningkat hampir 60 orang. Matlamat KKETRU pada masa akan datang adalah untuk menambahkan keahlian dan memperkembangkan Seni EZHAR ini keperingkat yang lebih tinggi.


Sekianlah sahaja serba sedikit sejarah penubuhan Kelab Kompang EZHAR Taman Rambai Utama, Melaka Tengah, Melaka

1 ulasan:

JALAL KOMPANG berkata...

TAHNIAH atas penerbitan blog KKETRU, Semoga EZHAR Mekar Berzaman....

Layari>> http://jalalkompang.tripod.com & http://jalalkompang.fotopages.com

Terima Kasih
JALALKOMPANG
017-3399979