06 Ogos, 2008

SEJARAH SENI EZHAR



SEJARAH SILAT DAN KOMPANG EZHAR


Perkembangan Silat Ezhar mempunyai kaitan rapat dengan pergerakan Kesenian EZHAR. Silat ini berasal dari sebuah kampung yang bernama Bentan di Jawa Barat, Indonesia. Ia diasaskan oleh Munaji bin Muhammad yang juga dikenali sebagai Kang Munaji. Pada mula penubuhan anak muridnya tidaklah begitu ramai namun berbekalkan semangat juang yang tinggi, Silat ini telah dibawa oleh Kang Munaji ke Bukit Radin Mas, Tanjung Pagar, Singapura.

Mahaguru Kang Munaji mempunyai seorang anak murid yang sangat setia dan sering bersamanya yang bernama Jasman bin Abdul Rahman atau lebih dikenali dengan nama Kang Jasman. Mahaguru Kang Munaji dan Kang Jasman mendapat ilham untuk mencipta gendang untuk digandingkan dengan ilmu persilatan. Lama - kelamaan gendang tersebut diubahsuai untuk menjadi sebuah kompang.

Setelah beliau meninggal dunia, Kang Jasman telah memperkembangkan Seni Silat dan Kompang EZHAR ke Singapura. Diantara anak murid Kang Jasman di Singapura ialah Haji Ramli bin Haji Dawam dan Muhammad bin Khalil. Mahaguru Ramli kemudiannya telah membawa kesenian EZHAR ini dari Singapura ke Kampung Sungai Duyung, Melaka dan seterusnya membawa kesenian ini ke Kampung Chendana, Kuala lumpur. Dari situ berkembanglah Kesenian Silat dan Kompang EZHAR ke seluruh Semenanjung Malaysia dan seterusnya menjadi kebanggaan Pemuda dan Pemudi.

Perkataan EZHAR adalah singkatan dari perkataan Suci / Setia Hati (S dan H). Dalam bahasa Indonesia S disebut Esh dan H disebut Ha. Lama – kelamaan ia disebut EZHAR.

1. Assalamualaikum, kami mulakan,
Para hadirin, pendengar budiman,
Pasukan EZHAR, turut bersuka,
Meraikan Majlis, Majlis ..............

2. Asal EZHAR, darilah Bentan,
Kang Munaji, punya tajaan,
Di bawa ke Singapura, oleh Kang Jasman,
Hingga menjadi, Kompang Banggaan.

3. Seni EZHAR, nama diberi,
Di bawah pimpinan, Mahaguru Ramli,
Muridnya ramai, tidak terperi,
Terdirinya dari, Pemuda dan Pemudi

4. Sekian sahaja, persembahan diberi,
Pasukan EZHAR, mengundur diri,
Salah dan silap, harap dimaafi,
Diizin Allah, berjumpa lagi.

2 ulasan:

Aura Kompang berkata...

lain macam je sejarah EZHAR KKETRU ? betul ke faktanya ? Nape tak sama dengan web EZHAR yang lain????

Unknown berkata...

wahhh hebat ye kelab kompang ezhar?sudah berape thn main kompang.from me faiz johar